Telefon  +48 579 470 225

Tomografia we wczesnym wykrywaniu jaskry

Jaskra jest schorzeniem, które nieleczone może prowadzić do całkowitej utraty wzroku. Dużym utrudnieniem w diagnozie jest fakt, że ta choroba początkowo nie daje zauważalnych objawów. Im szybciej wykryta, tym prędzej można podjąć leczenie i uzyskać zadowalające efekty. Najlepszym sposobem na wczesne wykrycie jaskry jest regularne poddawanie się badaniom profilaktycznym. U osób powyżej 40 roku życia, u których nie zdiagnozowano jaskry, należy przeprowadzać je co dwa lata. Jeżeli wystąpiły czynniki ryzyka lub nadciśnienie oczne, cały komplet badań powinien być powtarzany raz do roku. Do badań profilaktycznych jaskry zalicza się: pomiar ciśnienia wewnątrzgałkowego, badanie dna oka oraz tomografia oka.

Jak wygląda tomografia oka i jaki ma wpływ na wczesne wykrycie jaskry?

Tomografia oka, znana również jako badanie OCT jest jednym z najskuteczniejszych profilaktycznych badań wzroku. Wykonuje się je przy wykorzystaniu profesjonalnego tomografu, znajdującego się w profesjonalnych zakładach okulistycznych. Jest to bardzo precyzyjna technika obrazowania, pozwalająca na uzyskanie obrazu w wysokiej rozdzielczości. Dzięki temu badaniu możliwe jest ocenienie stanu tylnej oraz przedniej części gałki ocznej, w tym także rogówki, plamki, kąta przesączania, siatkówki i nerwu wzrokowego. Obraz uzyskany podczas tomografii oka jest porównywany przez specjalistów do analizy mikroskopowej wycinka tkanki, pobranego operacyjnie, dzięki czemu można wykryć nawet wczesne objawy jaskry.

Należy pamiętać, że interpretacja wykonanego badania wcale nie jest tak prosta, jak mogłoby się to wydawać. Wyniki oznaczane są za pomocą gamy kolorów, odnoszących się do prawdopodobieństwa wystąpienia choroby, które szacowane są na podstawie normatywnej bazy danych. Podczas badania wykorzystywana jest dioda superluminescencyjna o długości fali 840 nm. Dzięki wykorzystaniu metody domeny spektralnej prędkość skanowania jest o wiele większa niż w przypadku domeny czasowej.

Wykorzystanie tomografii komputerowej w diagnostyce jaskry pozwala na szczegółową ocenę tarczy nerwu wzrokowego oraz warstwy włókien nerwowych siatkówki w okolicy okołotarczowej. To z kolei wpływa znacząco na skuteczność wykrywania jaskry nawet we wczesnym stadium.